Tuesday, 17 January 2012

Gunners Tumbang Mengejut Di Swansea

Pinjam ayah RM25, pinjam ibu RM25 total RM50
Beli baju RM45 baki RM5
Ambik RM1 bayar ayah, Ambik RM1 bayar ibu baki RM3
Hutang ayah jadi RM24, hutang ibu jadi RM24
RM24 + RM24 = RM48 + baki RM3 = RM51.
Dari mana datang RM1?

SELAMAT BERFIKIR!


Ok dah fikir!



Aku sebenarnya banyak kali dah jumpa bende alah ni...
Dan aku tak tahu kalau peranan motivasi ke ape di sini...

Sebenarnya ikut logik cukup kot...


25+25 = 45+5

So bila dibayar RM1 kepada kedua2nya daripada balance RM5,
Sepatutnya RM3 tu remain pada bahagian hutang:

24+24 = 45+3
48 = 48


Logik bang...? Balance
Hutang tetap hutang tahuuuuu...
Yang tambah 3hinggit kat sebelah duit pemiutang tu apekes?


P/S: when life is easy, dun make it complicated...

37 comments:

Munnafendy said...

btul2 tea..yg p kira pusing2 tu kenapa...senang je nak setel tu

Tea said...

kannn Munna....

Jgn kelirukan diri kita..

Cik Muda said...

dari baki yang ko bagi ayah ngn mak 3 ringgit tadik ler....... nak tipu ea.....

Tea said...

Errr ni lagi wat kompius.. Baki tu jgn tambah pd duit mak bapak.. Itu kire hutang lagi lerrrr... Tambah kat rege baju tu..

cik bulan said...

patut bg aku je kan..senang..hahaha

intan_blur said...

owwwwwwwhhhhh..paham2..hheheheh
mula2 dah pening dah..nasib baik ade xplain ;)
slmt petang tea...sudah kenyang kaaa...hehhehehe

Tea said...

Bulan: Kann? 3 hinggit boleh wat makan roti canai ooo...

Intan: Selamat petang.. Dan jgn susah2kan berfikir yg bukan2..

missSenget said...

bijak nye tea..!!

telor power said...

dahulu aku benci soklan math nie, tapi bila dah tahu jawapannya....hmmmmm taak heran dah.

telor power said...

ralat : soklan math bentuk teka-teki ni

Tea said...

Nget! Yeyyyy~~~


Telor: kannnn.. Aku sebenarnya baru jer mengkaji ketidaklogikan soklan.

sahromnasrudin said...

jgn selubungi hidup kita dengan kekeliruan hihihihhhh

Mia Adriana said...

hehee pening.

aimaniman said...

budak2 kat kelas selalu buat teka teki macam ni kat akak,.. dan dengan muka slamber akak kata,.. belajar dulu siap kerja baru kita bincang jawapan,.. dan sampai loceng, kerja x siap, teka teki tinggal teka teki... cikgu pandai ke murid x bijak pilih masa?

Yumida said...

kakak sodengku..alangkah indahnya mun diberik 3 inggit ya ngn kmk..k beli coki....nyum2 k nangga tb

Tea said...

Tuan, khilaf insani suka mengelirukan fakta agar lebih menarik...

Mia, jgn pening...


Mama Aiman, cikgu terpaksa nampak bijak...

Som.. Uhhhhh nyaman eh choki333

Anwar Naim said...

penin.haha

Hanis MY said...

sweet tea bilalah blh jumpa... suka penerangan tu...terbaik!

Tea said...

Anwar, jumpa dokter..

Hanis, nanti tea gi Sendai... Heh

Paris Lipton said...

hutang bila mau bayar? soal mak ayah beliau... ><

Tea said...

Mak ayah kompom tak tanye...

Anak harus bayar dabel...

delarocha said...

waaaaaa, terer la tea selesaikan masalah ni... kagum sebentar

~Sweet Honesty~ said...

haha.. hidup mmg mcmtu..yg senang jd susah..yg susah betambah2 susah..(^_^)

Tea said...

Del, ini masalah ker bang..?


Sweet... Begitulah kita, takde pasal carik pasal lah umpamakan...

ghost writer said...

karang aku tambah RM2 kat balance duit kau tuh,ok.

Tea said...

Wahhh abang ghost! Nakkkk (dandan aku panggil ko abang dek rm2)

sstandsforsuraya said...

haha.. penah dpt soalan niey... sampai pening2 nk pikir....

HeNRieTTa JoSe said...

Selalu juga jumpa benda nie....memang pening, semalam dapat solution, tp xde penerangan...so memang xpaham larr....hr nie bru tahu, ooo akaun hutang la erk, bukan akaun pemiutang....adeh la....tq for the solution and explanation...sangat berguna buat saya....tq....

LYAfrina said...

hehehe...x suka math... kdg2 mde y simple blh jd pusing.. otak seni.... xleh pegi dgn otak math... hehe

Woofer Storm said...

apasal sy pusing2 sis..

nmpak sngt sy ni lembab bab kira2..hehehe

MaryaYusof said...

Tulah tea ni suke buat & main2 mcm ni... pening kepala ahkak tau! heheehee

FasiHaH SupiaN said...

Byk kali dpt cmni....saje nk complicated kan situasi.....haizzz

gedek! said...

uncle matematik 9...

haha

mas saari said...

banyak kali gak jumpa pasal ni, malas nak fikir...heheheeee

khaifaiz said...

tak boleh nak pikir

**::CIKNUURUL::** said...

dulu pernah setelkan,.tp bile brhdapan dgnnya sekali lagi,jd pening lak,.adakah Tea yg aku minum td meracuni fikiranku??

merepek!

Tea said...

Suraya: toksah pening lg lepas ni... Duit takkan jadi lebih kalau byk tu yg kita ade...


HJ : jom bukak akaun pemiutang...


Lya: otak aku flexible.. Mcm2 kaler ade.. Eh..


WS: kalau berpusing memang kita mudah pening...

Kak Marya: org tu yg buat tekateki ni.. Marahkan mereka..


Fasihah: jgn tertipu lagi..

Gedek: ini auunty bangggg.. Bukan ankel...


Kak Mas: ha ah bukan dapat makanan free pun...

Khai: ko kan tererrrrr... Sebagai lecturer harus buat2 terer..

CN: kah kah jgn marahkan tea dek susu sebelanga... Errr ade ke pepatah tu?