Friday, 28 October 2011

QADA DAN QADAR

Entah kamu rasa atau tidak..
Akan apa yang aku rasa apabila membaca luahan orang yang marah..

"percaya kepada KARMA, what goes around comes around"

Aku rasa macam sudah terlalu sinonim dengan masyarakat..
Aku masyarakat..
Tetapi aku cuba untuk tidak lupa..
Aku Muslimah.. solehah (Amin..) jelitawan dermawan kemanisan (Tea,sila waras)

Kamu ingat Allah..
Kamu ingat Rukun Iman?
Yang ke 6 itu apakah...?
Percaya Kepada Qada' Dan Qadar...
Itu yang harus kamu percaya...
Mungkin ada di antara kamu yang membidas..
"Yang penting nawaitu"
Tidak sekalipun kamu bermaksud menyengutukan Allah..
Syukur akan rasa itu...
Tapi tahukah kamu bahawasanya setiap kali kamu menyuarakan ttg hukum karma..
Kamu berdakwah mengenainya..
Menyampaikan..
Kepada adik2 yang mungkin membaca nukilan kamu..
Dan satu lagi kamu sayangku.. Kata2 itu doa...
Berkata2lah yang baik dan yang memberikan impak baik pada diri kamu...
Kalau kamu meluahkan di mana2 jua ketika marah..
Believe in Qada and Qadar... sampaikanlah..


Sahabat..
Aku merasakan perlu menegur..
Biar kamu melaknat aku..
Biar kamu tamo geng aku..
Tapi aku tegur kerna aku sayang kamu..
Aku sayang kamu...
Kerna kita sebagai khalifah di muka bumi ini..
Harus menegur sesama Islam..
Tapi fitrah.. andai aku menasihati untuk kamu insaf pun kamu boleh melenting marah...
Aku selalu nasihati aku..
"Insaflah Tea.. kalau tidak, kamu mungkin akan bertukar menjadi KOPI.. Kamu mahu Tea?""
Aku tak mahu... aku tak mahu kopi.. tidakkkk...




Maaf aku bicara sama kamu yang sekepercayaan denganku..
Yang percaya pada Allah..


Untuk kamu yang beragama Budha dan Hindu kamu memang percaya akan ini...
Dan aku hormati kerana ia adalah kepercayaan yang menjaga hidup kamu..

gugel image KARMA.. dan
gugel image Qada dan Qadar..

berbeza....









Sekian Kuliah Jumaat,
Ustazah Tea

27 comments:

noraauliyya said...

like 10000000000 kali...

tea..lau auliyya ada buat salah tegur taw !

Myez.. said...

Tea..Qada dan Qadar jg la yg menemukan kt d ruangan blog kan..hehe...Salam Jumaat..

Ujie said...

betul..suka benor sebut KARMA.
itu bkn dari islam.

smoga mereka sedar & berubah..
jgn smpai teh jadi kopi!! ehe..

syafiqakarim said...

betul.perasan.apa apa karma.karma.
karma betul juga.tp kalau islam better ckp pasal islam sendiri.

thnks.peringatan sendiri juga

Papa Mifz said...

ado yg x suko terima teguran walaupun demi kebaikan...

Tea said...

Rasanya ramai.. Tetapi kamu2 yang di sini semua positif..
Aku juga menegur diri aku..

sahromnasrudin said...

selalu ingat karma..ingat faizal tahir hehehehee

NM02 said...

salam kenal

singgah sini terus follow

kalu sudi, jom follow saya plak

maceh

^_^

ghost writer said...

semua orang percayakan hal tersebut.
cuma dari segi penerimaan saja yang berbeda.

najihah sahami said...

nice tazkirah...hehe..

tegur menegur untuk kebaikan...

NM02 said...

ala... tak polo kita pong

hehehehe

CTK said...

hanya percaya pada qada dan qadar....tuhan yang menentukan segala-galanya :)

Sunah Sakura said...

redha pada ketentuan Allah..itu lebih baik, kan?

delarocha said...

setiap kali tewas, saya percaya itu qada dan qadar.. tapi rasa kecewa tetap ada...

Tea said...

Jangan tewas sebelum berjuang.. Patut kecewa bila begitu..

Ct Aja said...

setuju..apa yang Allah tulis ade 1001 hikmah...

Woofer Storm said...

nice tak menghmpakan seperti biasa.hehee

setiap pembawaan membawa pada penerimaan yang berbeza buat kita semua.kadang kala kita pusing dgn apa yang kita lakukan..

Percaya dgn qada dan qadar tapi ......ermmmm

Tea said...

WS.. Usah bertapi pada iman.. Berusaha ok ^^

ekin.. said...

suka,,:) xnak jadi kopi..:D

Dea Zuelaiyka said...

itu qada and qadar kan,karma tk wujud

cik bulan said...

like..hehe

**::CIKNUURUL::** said...

takde karma dlm hdup kite,.tu seme balasan Allah semata,.baik, baik la dapat,.yakin pdNya,insyallah,.

nice entry,.:)

Hanis MY said...

Terlalu dipengaruhi dakyah barat...

Eh kopi pun sedap juga tau hee...

Woofer Storm said...

bz??

CTK said...

red teaaaa....sila update..saya memaksa..hahaha..suka dengan pandangan anda :D

Cik Muda Sae said...

meh singgah sini....ada tag tuk ko...

http://sipenyapuburuk.blogspot.com/2011/10/im-tagged.html

Addin said...

apa yang berlaku pasti ada hikmah & Allah maha Mengetahui :)